Wednesday, June 13, 2007

MENYINGKAP KEJATUHAN TURKI UTHMANIYAH DAN SEJARAH KHILAFAH-KHILAFAH SEBELUMNYA

بسم الله الرحمن الرحيم


Al-Khulafa’ al-Rashidun (11H – 40H):

Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali

قال الرسول صلى الله عليه وسلم: "... عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي، عضوا عليها بالنواجذ ، وإياكم ومحدثات الأمور" (رواه أبو داؤد والترمذي وأحمد).

وقال صلى الله عليه وسلم: "تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون مُلكاً عاضاً فيكون ما شاء الله أن يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون مُلكاً جبرياً فتكون ما شاء الله أن تكون ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة تعمل في الناس بسنة النبي ويلقى الإسلام جراءة في الأرض يرضى عنها ساكن السماء وساكن الأرض ..." (أخرجه الإمام أحمد)

Khilafah Bani Umayyah (661M – 750M):

- 661M- Muawiyah menjadi khalifah dan mendirikan Bani Ummayyah.
- Di bawah kekuasaan Bani Umayyah, kekhalifahan Islam berkembang dengan pesat. Di arah barat, umat Muslim menguasai daerah di Afrika Utara sampai ke Sepanyol.
Di arah timur, kekhalifahan menguasai daerah Iran, bahkan sampai ke India.
- Timbul beberapa pemberontakan selama masa kepemimpinan bani umayyah. Pendukung Bani Hasyim dan pendukung Ali bersatu untuk meruntuhkan kekuasaan Bani Umayyah.
- 749M- Kekalahan tentara Ummayyah di Kufah, Iraq ditangan tentara Abbasiyyah. 750M- Damsyik direbut oleh tentara Bani Abbasiyyah (keturunan dari Abbas bin Abdul Muthalib). Kejatuhan Khilafah Bani Ummaiyyah.
- Bani Ummayah hanya bertahan dan terus memimpin masyarakat Muslim di Sepanyol dari tahun 756M, hingga dijatuhkan pada tahun 1031M.

Khilafah Bani Abbasyiah (750M – 1258M):

- berkembang pesat dan menjadikan dunia Islam sebagai pusat pengetahuan.
- menterjemahkan tradisi keilmuan Yunani dan Persia.
- Lahir Dinasti Fatimiyah (Syiah) pada tahun 909M di Afrika Utara, tetapi runtuh pada tahun 1171M.
- tahun 940 kekuatan kekhalifahan menyusut ketika orang-orang bukan Arab khususnya orang Turki, mulai mendapatkan pengaruh dan mulai memisahkan diri dari kekhalifahan.
- 1095M - Perang Salib pertama bermula.
- 1099M - Tentera Salib merebut Baitulmuqaddis. Mereka membunuh semua penduduknya.
- 144M - Nur al-Din merebut Edessa dari tentara Salib. Perang Salib kedua bermula.
- 1187M - Salahuddin Al-Ayubbi merebut Baitulmuqaddis dari tentara Salib. Perang Salib ketiga dimulai.
- 1194M - Tentera Muslim merebut Delhi, India.
- 1236M - Tentera Salib merebut Cordoba, Sepanyol.
- 1258M- Tentera Mongol yang dipimpin oleh Hulagu Khan menyerang dan memusnahkan Baghdad. Ribuan penduduk terbunuh. Kejatuhan Baghdad. Tamatnya pemerintahan Kerajaan Bani Abbasiyyah.

Khilafah Uthmaniyyah:

Pada kurun ke-13, wilayah Uthmaniyyah pada mulanya dikenali sebagai Beylik di dalam Kerajaan Turki Seljuk. Pada tahun 1299, Uthman 1 mengisytiharkan kemerdekaan Wilayah Uthmaniyyah dan mengasaskan Kerajaan Turki Uthmaniyyah.

Tahun 1326 Utsman meninggal dan digantikan putranya Ourkhan, yang telah dilatih dengan berbagai peperangan dan pemerintahan, hingga menguasai Bursa, dan menjadikannya ibukota negara baru ini. Dengan ini ia telah mendekati Constantinople, ibukota Byzantium.
Kebanyakan pemerintah Usmaniyah memilih untuk menyebut diri mereka sebagai Sultan, daripada sebagai Khalifah.

Perkembangan kekuasaan Uthmaniyyah boleh dikategorikan kepada dua zaman. Zaman pertama boleh dikatakan semasa berlakunya penaklukan dan perkembangan kuasa; iaitu bermula daripada penawanan Constantinople pada tahun 1453 sehinggalah kematian Suleiman II (Suleiman al-Qanuni) (Suleiman the Magnificent) pada tahun 1566. Pada zaman Suleiman II inilah zaman kebesaran dan kejayaan khilafah Turki Uthmani. Kejayaan pengembangan kuasa Uthmaniyyah pada kurun ke-16 adalah kerana kemahiran bersenjata api dan taktik peperangan di samping kesempurnaan sistem ketenteraan. Tentera Uthmaniyyah juga amat mahir dalam melakukan serangan dan kepungan kerana serangan seperti ini mendatangkan kesan kemusnahan yang teruk terhadap musuh mereka. Setelah Suleiman II meninggal 1566 M, khilafahpun terus merosot.

Zaman kedua pula muncul iaitu semasa struktur pentadbiran mula menunjukkan kelemahannya akibat daripada perebutan kuasa dan rasuah iaitu dari tahun 1566 sehinggalah kegagalan serangan ke atas Vienna pada tahun 1683. Perang di Vienna membawa kepada zaman kemerosotan terhadap Empayar Utmaniyyah.

Kemerosotan (1683-1827)

Selepas tewasnya tentera Uthmaniyyah dalam perang di Vienna pada tahun 1683, kekuasaan Uthmaniyah mula merosot. Pada tahun 1699, buat pertama kali dalam sejarahnya, Empayar Uthmaniyyah mengakui bahawa Austria adalah sama taraf dengannya. Bukan itu sahaja, Empayar Uthmaniyyah juga kehilangan wilayah besar dikuasainya sejak sekian lama. Terdapat banyak sultan yang dilantik selepas itu yang tidak sekuat generasi Mehmet II, Selim I dan Suleyman 1.
Nampaknya, setelah berakhirnya kekuasaan Suleiman II, yang jadi khalifah tidak sehebat baginda, seperti Sultan Mustafa I (1617 M), Uthman II (1617-1621 M), Murad IV (1622-1640), Ibrahim bin Ahmad (1639-1648 M), Muhammad IV (1648-1687 M), Suleiman III (1687-1690 M), Ahmad II (1690-1694), Mustafa II (1694-1703 M), Ahmad III (1703-1730 M), Mahmud I (1730-1754 M), Ahman III (1754-1787 M), Mustafa III (1757-1773 M), dan Abdul Hamid I (1773-1788 M). Askar Yennisari yang dibentuk Sultan Ourkhan telah memberontak (1525, 1632, 1727, dan 1826 M), sehingga mereka dibubarkan (1785 M) . Juga pemberontakan kaum Druz yang dipimpin Fakhruddin bin al-Ma’ni.

Kejatuhan (1828-1924):

Setelah kalah dengan Eropah dalam perang Lepanto (1571 M), pemerintah Uthmaniyah hanya berusaha mempertahankan wilayahnya. Pada akhir abad ke-17, kelemahan kerajaan Uthmaniyah mulai terserlah. Pada Perjanjian Carlowitz (1699 M), wilayah Hongaria, Slovenia, Kroasia, Hemenietz, Padolia, Ukraina, Morea, dan sebahagian Dalmatia telah jatuh ke tangan Venezia dan Habsburg. Malah kehilangan wilayahnya di Eropah pada Perang Krim (abad 19 M), dan tambah merosot setelah Perjanjian San Stefano (1878 M) dan Berlin (1887 M).
Sekitar tahun 1880 Sultan Abdulhamid II cuba mengangkat kembali status kekhalifahan dengan melawan kolonialisme Eropah yang semakin menjadi-jadi.
Ahlu zimmah khususnya orang Kristian yang mendapat hak istimewa pada zaman Suleiman II, akhirnya menuntut persamaan hak dengan orang Islam. Malah dengan hak istimewa ini, jumlah orang Kristian dan Yahudi telah meningkat. Sejak abad ke 16 M mereka mula menjalankan misionaris dan memilih Malta sebagai pusat gerakan. Di tengah mundurnya intelektual di dalam Dunia Islam, mereka mendirikan pusat kajian yang kebanyakannya dimilikki oleh Inggeris, Perancis, dan Amerika Syarikat, yang digunakan Barat untuk mengembang pemikiran mereka di dalam dunia Islam (al-ghazw al-fikri). Serangan ini sudah lama dirancang oleh orientalis Barat, yang mendirikan Pusat Kajian Ketimuran sejak abad 14.
Gerakan misionaris dan orientalis itu merupakan bahagian tak terpisahkan dari imperialisme Barat di dunia Islam. Untuk menguasainya mereka berusaha untuk meruntuhkan khilafah Islam. Untuk mencapai tujuan pertama, serangan misionaris dan orientalis diarahkan untuk menyerang pemikiran Islam; sedangkan untuk mencapai tujuan kedua, mereka hembuskan nasionalisme untuk memisahkan Arab dengan lainnya dari khilafah. Dari sinilah, lahir gerakan nasionalisme di dalam dunia Islam.
Di Eropah, wilayah yang dikuasai khilafah diprovokasi agar memberontak (abad 19-20 M), seperti Serbia, Yunani, Bulgaria, Armenia dan terakhir Krisis Balkan, sehingga khilafah Turki Uthmaniyah kehilangan banyak wilayahnya.
Nasionalisme dan separatisme itu telah dipropagandakan oleh negara-negara Eropah seperti Inggeris, Perancis, dan Rusia. Itu bertujuan untuk menghancurkan khilafah Islam. Keberhasilan mereka menggunakan sentimen nasionalisme dan separatisme di Serbia, Bulgaria, dan Yunani dan lain-lain negara Eropah mendorong mereka menggunakan cara yang sama di seluruh wilayah khilafah termasuk negara-ngara Arab.
Mereka mulai aktif menjalin hubungan dengan orang Arab. Di Kaherah dibentuk Partai Desentralisasi yang diketuai Rafiqul ‘Adzim. Di Beirut, dibentuk Jawatankuasa Reformasi dan Forum Literal. Inggeris dan Perancis mulai menyusup ke tengah orang Arab yang memperjuangkan nasionalisme. Pada 8 Juni 1913 M, para pemuda Arab telah berkongres di Paris dan mengumumkan nasionalisme Arab.
Di Istanbul, mereka berusaha merosakkan gadis-gadis Islam di sekolah dan universiti melalui propaganda mereka. Mereka juga cuba mengubah sistem pemerintahan dan hukum Islam dengan sistem dan cara Barat. Kempen mulai dilakukan oleh Rasyid Pasha pada zaman Sultan Abdul Mejid II (1839 M). Undang-undang yang diciplak dari Barat mula diperkenalkan dan pemerintah Uthmaniyah dipaksa untuk meminda undang-undang Islam yang ada (umpama Perlembagaan 1876). Walaubagaimanapun, perlembagaan ini ditolak Sultan Abdul Hamid II.
Dalam masa yang sama, Yahudi-Zionis telah berusaha untuk menguasai Palestin. Dalam menguasai Palestin, maka kaum Yahudi-Zionis juga melancarkan strategi tidak langsung yaitu melalui gerakan Freemansory yaitu gerakan Yahudi Zionis transnasional dan diplomasi Zionis di luar Uthmaniah. Gerakan Freemansory memiliki hubungan yang sangat kuat dalam perkembangan organisasi "Ittihat ve Terrakki" (Al-Ittihat wa al-Tarraqqi; Persatuan dan Kemajuan) yang berkembang sangat pesat di Salonika Turki.
Pada Perang Dunia I (1914 M) Inggeris menyerang Istanbul dan menduduki Gallipoli. Pendudukan Inggeris juga dimanfaatkan untuk mengangkat Mustafa Kamal Pasha -yang sengaja dimunculkan sebagai pahlawan pada Perang Ana Forta (1915 M). Dia adalah agen Inggeris, keturunan Yahudi Dunamah dari Salonika, untuk menghancurkan khilafah Islam. Ia mengadakan Kongres Nasional di Sivas dan membentuk Deklarasi Sivas (1919 M), yang kononnya mencetuskan Turki merdeka dan negeri Islam lainnya dari penjajah, sekaligus melepaskannya dari wilayah Turki Uthmaniyah. Pada masa itu sentimen kebangsaan tambah kuat dengan lahirnya Pan-Turkisme dan Pan Arabisme; masing-masing menuntut kemerdekaan dan hak menentukan nasib sendiri atas nama bangsanya, bukan atas nama umat Islam.
Sejak tahun 1920, Mustafa Kamal Pasha menjadikan Ankara sebagai pusat aktiviti politiknya. Setelah menguasai Istanbul, Inggeris cuba mencari pengaruh politik. Ketidakstabilan dalam negara berlalu. Suasana ini dimanfaatkan oleh Mustafa Kamal Pasha untuk membentuk Dewan Perwakilan Nasional dan ia menobatkan diri sebagai ketuanya - sehingga ada 2 pemerintahan; pemerintahan khilafah di Istanbul dan pemerintahan Dewan Perwakilan Nasional di Ankara. Walau kedudukannya tambah kuat, Mustafa Kemal Pasha tetap tak berani membubarkan khilafah. Dewan Perwakilan Nasional hanya mengusulkan konsep yang memisahkan khilafah dengan pemerintahan. Namun, setelah perdebatan panjang di Dewan Perwakilan Nasional, konsep ini ditolak. Pengusulnyapun mencari alasan membubarkan Dewan Perwakilan Nasional dengan melibatkannya dalam berbagai kejadian pertumpahan darah. Setelah memuncaknya krisis, Dewan Perwakilan Nasional ini diusulkan agar mengangkat Mustafa Kamal Pasha sebagai ketua parlimen, yang diharapkan mampu menyelesaikan krisis yang berlaku.
Setelah dipilih secara rasmi sebagai ketua parlimen, ia telah mengubah sistem khilafah dengan republik yang dipimpin oleh seorang presiden. Pada 29 November 1923, ia dipilih oleh parlimen sebagai presiden pertama Turki. Walaubagaimanapun, rakyat masih mendokong Sultan Abdul Majid II, serta berusaha mengembalikan kekuasaannya. Mustafa Kamal Pasha mengadakan sidang Dewan Perwakilan Nasional, dengan keputusan sudah ada di tangan. Maka pada 3 Mac 1924 M, ia memecat sultan Abdul Hamid II sebagai khalifah, membubarkan sistem khilafah, dan menghapuskan sistem Islam dari negara. Konspirasi ini dapat dilihat dengan jelas daripada ungkapan Menteri Luar Inggeris, Lord Curzon berikutan runtuhnya Daulah Khilafah; "Persoalan utamanya adalah bahawa Turki telah dihancurkan dan tidak akan bangkit lagi, kerana kita telah menghancurkan kekuatan spiritual mereka, iaitu Khilafah dan Islam".
Terhadap peristiwa pemecatan ini, Sultan Abdul Hamid II menuding kelompok Yahudi sebagai pihak yang bertanggung jawab. Hal ini terungkap dalam surat Sultan Abdul Hamid II kepada salah seorang gurunya Syekh Mahmud Abu Syamad yang berbunyi:
"...Saya meninggalkan kekhalifahan bukan karena suatu sebab tertentu, melainkan karena tipu daya dengan berbagai ancaman dari tokoh-tokoh Organisasi Persatuan yang dikenal dengan sebutan Cun Turk (Jeune Turk), sehingga terpaksa saya meninggalkan kekhalifahan itu. Sebelumnya, organisasi ini telah mendesak saya berulang-ulang agar menyetujui dibentuknya sebuah negeri nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin. Saya tetap tidak menyetujui permohonan berulang-ulang yang memalukan ini. Akhirnya mereka menjanjikan wang sebanyak 150 juta pounsterling emas. Saya tetap dengan tegas menolak tawaran itu.
Setelah mendengar dan mengetahui sikap dari jawaban saya itu, mereka dengan kekuatan rahsia yang dimiliki memaksa saya meninggalkan kekhalifahan, dan mengancam akan mengasingkan saya di Salonika. Maka terpaksa saya menerima keputusan itu daripada menyetujui permintaan mereka. Saya banyak bersyukur kepada Allah, karena saya menolak untuk menconteng Daulah Uthmaniah, dan dunia Islam pada umumnya dengan noda abadi yang diakibatkan oleh berdirinya negeri Yahudi di tanah Palestin.
Biarlah semua berlalu. Saya tidak bosan-bosan mengulang rasa syukur kepada Allah Ta'ala, yang telah menyelamatkan kita dari aib besar itu. Saya rasa cukup di sini apa yang perlu saya sampaikan dan sudilah anda dan segenap ikhwan menerima salam hormat saya. Guruku yang mulia, mungkin sudah terlalu banyak yang saya sampaikan. Harapan saya, Anda beserta jama'ah yang anda bina mampu memaklumi semua itu.
Wassalamu'alaikum Wr.wb
22 September 1909
[Tandatangan]
Pelayan Kaum Muslimin
(Abdul Hamid bin Abdul Majid)
(Carr, 1991:21)

Prestasi Mustafa Kamal Attaturk seorang agen Freemason Yahudi dalam menghapuskan Khilafah ini, sangat dibanggakan oleh Freemason Yahudi yang disebutkan dalam Ensiklopedia Freemasonry:
"Revolusi Turki (yang dimulai) pada tahun 1918 yang dipelopori oleh saudara yang mulia Mustafa Kamal sangat menguntungkan rakyat, melenyapkan kekuasaan Sultan, membenteras Khilafah, menghilangkan Mahkamah Syari'at, menyingkirkan peranan agama Islam dan menghapuskan kementerian wakaf. Bukankah semua ini merupakan pembaharuan yang dikehendaki oleh Freemasonry dalam setiap bangsa yang sedang bangkit? Siapa di antara tokoh Freemasonry yang dapat menandingi Attaturk, baik dulu maupun sekarang?"

3 MAC 1924 - SEJARAH HITAM UMAT ISLAM

KHALIFAH:

Khalifah adalah gelar untuk pemimpin umat Islam setelah wafatnya Nabi Muhammad SAW (570–632). Kata "Khalifah" (خليفة Khalīfah) dapat diterjemahkan sebagai "pengganti" atau "perwakilan". Pada awalnya, para pemimpin Islam menyebut diri mereka sebagai "Khalifat Allah", yang berarti perwakilan Allah (Tuhan), tetapi pada perkembangannya, sebutan ini diganti menjadi "Khalifat rasul Allah", yang berarti "pengganti Nabi Allah". Meskipun begitu, kalimat "Khalīfah" telah digunakan untuk pemimpin umat Islam.
Khalifah juga sering disebut sebagai Amīr al-Mu'minīn (أمير المؤمنين) atau "pemimpin orang yang beriman", atau "pemimpin umat muslim", yang terkadang disingkat menjadi "amir".

Ciri-ciri Kepemimpinan Kekhalifahan Islam

Ibnu Taymiyah mengatakan bahwa karakter pemimpin Islam ialah menganggap bahwa otoritas dan kekuasaan yang dimilikinya adalah sebuah kepercayaan (amanah) dari umat Islam dan bukan kekuasaan mutlak.

Ibnu Khaldun ada menegaskan hal ini dan menjelaskan lebih jauh tentang kepemimpinan kekhalifahan secara lebih ringkas: "Kekhalifahan harus mampu menggerakan umat untuk bertindak sesuai dengan ajaran Islam dan menyeimbangkan kewajiban di dunia dan akhirat. Kewajiban di dunia harus seimbang dengan kewajiban untuk akhirat, seperti yang diperintahkan oleh Nabi Muhammad, semua kepentingan dunia harus mempertimbangkan keuntungan untuk kepentingan akhirat. Secara ringkasnya, Kekhalifahan pada kenyataannya menggantikan Nabi Muhammad, beserta sebahagian tugasnya, untuk melindungi agama dan menjalankan kekuasaan politik di dunia."


Malapetaka ketiadaan Khilafah

Kehinaan yang menimpa umat Islam secara bertali arus sehingga ke hari ini adalah merupakan kesan dari tiadanya kekuatan politik di dalam tubuh umat Islam – tiadanya sebuah kepimpinan umum umat Islam (Al-Khilafah) yang menerapkan hukum-hukum Islam di dalam Negara Islam dan menyebarkan Islam ke luar Negara melalui dakwah dan jihad. Malapetaka yang terus menerus menimpa kaum Muslimin merupakan rentetan dari tiadanya perlaksanaan ke atas perintah Allah secara menyeluruh.

Salah satu malapetaka yang cukup menyedihkan yang menimpa umat Islam akibat dari kelalaian umat dalam menerapkan hukum Allah secara menyeluruh adalah dari segi ekonomi. Di negeri-negeri umat Islam, hasil bumi mereka seperti petroleum, emas dan perak yang sepatutnya menjadi milik umat telah dimonopoli oleh kapitalis Barat dan juga menjadi milik peribadi penguasa mereka. Akibatnya, umat Islam hidup dengan penuh kemiskinan dan menagih simpati di bumi sendiri.

Jalan untuk mendirikan semula Khilafah

Khilafah adalah bentuk sistem pemerintahan Islam seperti yang diamal dan dijalankan oleh RasuluLlah Sallallahu 'alaihi wa Sallam. Mendirikan Khilafah bukanlah usaha yang berbentuk individu, namun, ia merupakan usaha yang berbentuk jama’i (organisasi). Bagi memastikan bahawa organisasi itu bergerak di atas jalan yang benar, ia haruslah memiliki fikrah (pemikiran) dan manhaj (jalan/kaedah) yang jelas dan benar.

"Tidak sempurna sesuatu kewajiban melainkan dengannya maka ia menjadi wajib"

Organisasi yang boleh berperanan dalam membentuk sebuah khilafah pada masa sekarang adalah seperti OIC, sebuah organisasi antarabangsa yang didirikan pada tahun 1969 beranggotakan negara-negara majoriti orang Islam. Tapi ke mana OIC?


وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنّهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكننّ لهم دينهم الذي ارتضى لهم وليبدلنّهم من بعد خوفهم أمنا يعبدونني لا يشركون بي شيئاً، ومن كفر بعد ذلك فاولئك هم الفاسقون (سورة النور: 55)

Tuesday, June 12, 2007

Barat kagumi kehebatan Salahuddin al-Ayubi

Oleh Dr Ahmad Redzuwan Mohd Yunus (UKM)

SALAHUDDIN al-Ayubi dilahirkan pada 532 Hijrah bersamaan 1138 Masihi di Kota Tarkit iaitu bahagian Tebing Barat Sungai Tigris, terletak di antara Mosul dan Baghdad. Beliau adalah anak gabenor.

Ayahnya, Najmuddin Ayub bin Shadhi adalah anak saudara kepada Sultan Nurudin Zenggi, berketurunan Kurdistan yang berasal dari Azerbaijan. Selain sebagai panglima perang, beliau adalah pendakwah, mujahid dan tokoh pemimpin Islam yang bukan daripada kalangan bangsa Arab.

Ketika hayatnya, beliau lebih banyak berada di khemah perang daripada duduk di istana bersama keluarga. Siapa saja yang menggalakkannya berjihad akan mendapat kepercayaannya. Apabila hendak memulakan jihad melawan tentera salib, beliau akan menumpukan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan menaikkan semangat tentera.

Di medan perang, beliau bagaikan seorang ibu garang kehilangan anak tunggal. Beliau bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah.

Beliau juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinangan mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.

Ketika berusia 17 tahun, Salahuddin al-Ayubi mula berkhidmat dengan Nur al-Din di Damsyik. Beliau adalah panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang sangat berbakat dan sangat popular ketika zaman perang salib. Beliau membabitkan diri dalam peperangan salib di kawasan Mesir, Palestin dan Syria.

Beliau mula terkenal pada 559 Hijrah (1164 Masihi) apabila menyertai ekspedisi bersama-sama Shirkuh yang dihantar oleh Nur al-Din bagi menentang tentera Salib di Mesir. Beliau berjaya mengusir Amaury dari Mesir pada 1 Rabiulakhir 564 Hijrah (Januari 1169 Masihi). Selepas Shirkuh meninggal dunia, tempatnya diganti oleh Salahuddin al-Ayubi. Pada masa sama, Nur al-Din melantik beliau sebagai panglima angkatan tentera Syria.

Bagi memperkukuhkan tentera Islam, Salahuddin meminta negara Islam diurus di bawah satu pemerintahan. Walaupun cadangannya tidak dipersetujui sesetengah pihak termasuk pemimpin Syria, cita-cita Salahuddin itu termakbul.

Dalam bulan Zulkaedah 570 Hijrah (Mei 1175 Masihi), khalifah Abbasiyyah mengisytiharkan Salahuddin al-Ayubi sebagai Sultan Mesir dan menggelarkan dirinya sebagai Sultan al-Islam wa al-Muslimin. Pada tahun itu juga beliau membina kota pertahanan di Kaherah.

Pada tahun 583 Hijrah (1187 Masihi) berlaku Perang Salib kedua, yang juga dikenali sebagai Perang Hittin. Peperangan ini dipimpin sendiri oleh Salahuddin al-Ayubi hingga membuka jalan mudah untuk menawan kembali Baitulmaqdis.

Pada tahun 588 Hijrah (1192 Masihi) berlaku Perang Salib ketiga, hasil dendam dan kekecewaan golongan pembesar Kristian. Mereka berusaha merampas semula Baitulmaqdis daripada orang Islam. Walaupun perang Salib yang ketiga itu menggabungkan seluruh kekuatan negara Kristian, mereka tidak mampu menggugat kekuatan tentera Salahuddin al-Ayubi.

Pihak Kristian mengalami kekalahan dan ramai tentera terbunuh dan tertawan. Baitulmaqdis yang dikuasai orang Kristian selama 88 tahun, dapat ditakluki semula oleh Salahuddin al-Ayubi.

Sifat penyayang dan belas kasihan Salahuddin ketika peperangan sangat jauh berbeza daripada kekejaman tentera Kristian. Ahli sejarah Kristian pun mengakui mengenai hal itu.

Lane-Poole (penulis Barat) mengesahkan, kebaikan hati Salahuddin mencegahnya daripada membalas dendam. Beliau menulis bahawa Salahuddin menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya sangat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan sehingga tidak ada kedengaran orang Kristian dianiaya.

Selanjutnya Lane-Poole menuliskan mengenai tindak-tanduk tentera Kristian ketika menawan Baitulmaqdis kali pertama pada 1099. Tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda di jalan-jalan Jerusalem, jalan itu dipenuhi mayat, orang Islam yang tidak bersenjata diseksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah ibadat.

Darah membasahi bumi yang mengalir daripada pembunuhan orang Islam secara beramai-ramai. Ia juga mencemarkan kesucian gereja yang sebelumnya mengajar sifat berkasih sayang. Orang Kristian sangat bertuah apabila mereka dilayan dengan baik oleh Salahuddin.

Beliau meninggal dunia pada 27 Safar 589 Hijrah (1193 Masihi) pada usia 55 tahun di Damsyik, Syria slepas memerintah selama 25 tahun. Beliau sakit selama 14 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Beliau meninggal dunia tanpa meninggalkan sebarang harta untuk diwariskan. Beliau dikatakan hanya memiliki 47 dirham wang perak dan 1 dinar wang emas. Urusan penyelenggaraan jenazah ditanggung oleh keluarga beliau, manakala kain kafannya diberikan oleh menteri.

Sumber : http://www.bharian.com.my/ Isnin, 11 Jun 2007.


Anjuran Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan (KMKJ) dengan kerjasama Persatuan Mahasiswa Malaysia Irbid (PERMAI)

maksud

Zouq Fil Qalb :: Rasa Dalam Hati

Waslami Fi kulli Hin :: Sejahteralah Pada Setiap Masa

zouq fil qalb

Monday, June 11, 2007

''pimpin tanganku ya Tuhan'', sajak oleh Sultan abdul hamid II

Tuhanku,
Aku mengetahui DiriMu Maha Perkasa,
Tiada sesuatu pun melainkan Engkaulah yang Maha Perkasa,
Engkaulah Yang Maha Esa dan tiadalah yang lainnya,
Oh Tuhanku pimpinlah tanganku di masa yang penuh dengan cabaran ini,
Oh Tuhanku, hanya Engkaulah yang menjadi penolongku pada saat yang sangat genting ini.”

perjuangan terakhir - sultan abdul hamid II

Sultan Abdul Hamid II (khalifah terakhir)

oleh:syedfaiz

Sultan Abdul Hamid II dilahirkan pada hari Rabu bersamaan 21 September 1842. Nama sebenarnya adalah Abdul Hamid Khan II bin Abdul Majid Khan. Beliau adalah anak kepada Sultan Abdul Majid melalui isteri keduanya. Ibu beliau meninggal dunia semasa umurnya 7 tahun. Abdul Hamid boleh bertutur dalam bahasa Turki, Arab dan Parsi dan beliau juga mempelajari beberapa buah buku sastera dan syair. Semasa ayahndanya Abdul Majid meninggal dunia, ayah saudaranya, Abdul Aziz menjadi khalifah. Abdul Aziz memegang tampak pemeritahan sebelum beliau dibunuh oleh salah satu musuh politik empayar Turki Uthmaniyah. Penggantinya iaitu anaknya sendiri, Sultan Murad dipecat selepas memerintah beberapa ketika kerana beliau tidak sesuai untuk memegang pemerintahan.

Pada 31 Ogos 1876 (1923 H) Sultan Abdul Hamid telah diangkat menjadi khalifah dan semua orang berbai’ah menyatakan kesatuan & kesetiaan mereka di bawah Sultan Abdul Hamid. Ketika itu umurnya 34 tahun. Di dalam diarinya, Sultan Abdul Hamid menyadari tentang kematian bapa saudaranya dan perubahan tampak pemerintahan merupakan salah satu konspirasi untuk menjatuhkan negara Islam pada masa itu.

Abdul Hamid merupakan seorang sejarahwan yang berpandangan sangat mendalam. Beliau diserahkan untuk pemerintahan sebuah negara yang besar pada saat yang tegang dan kritikal. Beliau menghabiskan lebih daripada 30 tahun untuk menghadapi segala ancaman konspirasi dalaman dan luaran, peperangan, revolusi-revolusi, dan perubahan sejarah. Abdul Hamid meluahkan segala perasaannya pada ketika itu di dalam penulisannya dan sajak-sajak. Berikut merupakan salah satu sajak yang ditulis oleh tangannya sndiri yang diambil daripada sebuah buku , “ Ayahandaku Abdul Hamid” yang ditulis oleh anak perempuannya Aisha.

“Tuhanku,
Aku mengetahui DiriMu Maha Perkasa,
Tiada sesuatu pun melainkan Engkaulah yang Maha Perkasa,
Engkaulah Yang Maha Esa dan tiadalah yang lainnya,
Oh Tuhanku pimpinlah tanganku di masa yang penuh dengan cabaran ini,
Oh Tuhanku, hanya Engkaulah yang menjadi penolongku pada saat yang sangat genting ini.”

Masalah pertama yang dihadapi oleh oleh Abdul Hamid ialah Midhat Pasha. Midhat Pasha secara rahsia terlibat dalam penyingkiran bapa saudara Abdul Hamid. Apabila Abdul Hamid diberikan kuasa beliau telah meletakkan Midhat Pasha sebagai Ketua kepada ahli majlis menteri – menteri kerana ketika itu Midhat sangat masyhur dan Abdul Hamid memerlukan apa-apa jaminan untuk kekal berkuasa pada waktu itu. Midhat Pasha adalah seorang gabenor yang baik tetapi beliau kurang memberi pendapat. Midhat Pasha mendapat sokongan oleh sebahagian besar ahli majlis Shora (parlimen). Dengan bantuan mereka beliau berjaya dalam menyebarkan resolusi untuk berperang menentang Russia. Abdul Hamid tidak dapat menghalang sokongan yang ramai ini. Jika beliau terus mencuba beliau kemungkinan akan dikeluarkan dari tugasnya. Namun begitu mereka tetap menyalahkan beliau atas segala kekalahan yang terhasil dari peperangan yang tidak dihitung dengan betul. Abdul Hamid tidak mahu apa-apa peperangan berlaku pada waktu itu. Negeri Islam pada waktu itu sudah terlalu letih untuk sebarang peperangan. Abdul Hamid berkebolehan untuk menggunakan perbezaan antara beliau dan Midhat Pasha untuk mengurangkan kemasyhuran Midhat. Akhirnya beliau berjaya meregangkan Midhat darinya dan Midhat telah dibuang negeri ke Eropah. Rakyat dan ahli politik telah menyambut keputusan berikut dengan lega.

Setelah itu, Abdul Hamid berhadapan dengan dengan musuh asing kepada Kerajaan Islam Uthmaniyyah. Beliau telah meramal Revolusi Komunis di Russia, di mana ia akan menjadikan Russia kuat dan lebih berbahaya. Dalam masa itu, bahagian Balkan negeri itu menghadapi dua bahaya iaitu Russia dan Austria. Abdul Hamid cuba untuk menyedarkan puak Balkan akan bahaya yang mendatang. Beliau telah hampir memeretai perjanjian dengan puak Balkan, tetapi di fasa terakhir, empat negeri Balkan telah membuat perjanjian yang berasingan dan tidak memasukkan Kerjaan Uthmaniyah. Pengaruh Barat dan Russia merupakan sebab kepada pertukaran tersebut.

Abdul Hamid sedar bahawa komplot untuk memusnahkan kerajaan Uthmaniyah adalah lebih besar dari apa yang difikirkan. Ia adalah dari segi dalaman dan luaran. Beliau fikir bahawa beliau telah berjaya menyingkirkan Midhat Pasha dan segalanya yang berkaitan dengannya, tetapi beliau berhadapan dengan Awni Pasha, ketua kepada ahli majlis menteri-menteri (Alsadr Alazam) dan salah seorang pemimpin kepada pasukan tentera. Kemudian, Abdul Hamid menyedari bahawa Awni Pasha telah mengambil wang sogokan dan hadiah dari orang Inggeris dan peranan beliau dalam penyingkiran Abdul Aziz( bapa saudara Abdul Hamid) telah terdedah. Awni Pasha memaksa kerajaan Uthmaniyah untuk peperangan Bosnia tanpa izin Abdul Hamid. Abdul Hamid tahu jika peperangan itu berlaku Russia, England, Austria-Hungary, Serbia, Montenegro, Italy dan France semua akan menyerang kerajaan Uthmaniyyah dan memastikan Bosnia dirampas. Awni memberi maklumat salah kepada Abdul Hamid mengenai bilangan tentera Uthmaniyyah di Bosnia. Awni mengatakan bahawa terdapat 200,000 tentera yang sedia. Namun, Abdul Hamid telah menyemak dengan pegawai tentera yang lain dan temui bahawa beliau hanya mempunyai 30,000 ahli tentera, berhadapan dengan lebih dari 300,000 tentera. Rakyat ketika itu menyukai Awni dan Abdul Hamid dan tidak dapat menyingkirkan beliau dari tugasnya kerana ini akan membahayakan kestabilan dalaman negeri. Kuasa barat, menyedari bahawa mereka telah melebihi jumlah serangan Uthmaniyyah dan mendapat sokongan dari 4 negeri Balkan (Romania, Montenegro,Serbia Austria-hungary). Hasilnya, Bosnia dan greece telah kalah dan di asingkan dari kerajaan Uthmaniyyah. Abdul Hamid mendedahkan Awani dan kesalahannya kemudian telah menyingkirkan beliau. Pihak umum telah menerima langkah ini. Mahkhamah telah mendapatti bahawa beliau bersalah atas tuduhan konspirasi menentang kerajaan Uthmaniyyah dan memberi bantuan kepada kuasa asing seperti England.

Kejatuhan ‘Sick Man of Europe’ atau ‘Orang Sakit Eropah’ muncul sebagai sesuatu yang terkemuka. ‘Sick Man of Europe’ atau ‘Orang Sakit Eropah’ merupakan gelaran diberikan oleh Nicholas I, pemerintah Russia ketika itu kepada kerajaan Turki Utmaniyyah kereana mengalami kejatuhan ekonomi di kalangan kuasa Eropah dan kehilangan banyak kawasan jajahan dalam peperangan. Setiap pihak mendapatkan sebahagian daripada jajahan Turki Uthmaniyah termasuklah pihak Yahudi. Pada tahun 1901 seorang pegawai bank yahudi Mizray Qrasow dan 2 orang lagi pemimpin yahudi yang berpengaruh datang melawat Abdul Hamid, mereka menawarkan kepada beliau :

1) membayar segala hutang kerajaan Uthmaniyyah.
2) Membina angkatan laut kerajaan Uthmaniyyah.
3) 35 juta Emas Lira tanpa keuntungan untuk menyokong kemakmuran kerajaan Uthmaniyyah.

Untuk ditukarkan dengan

1) membenarkan yahudi datang untuk melawat palestin pada bila-bila masa dan tinggal selama mana yang boleh untuk melawat tempat-tempat suci.
2) Membenarkan yahudi untuk membina tempat tinggal yang mereka mahukan berdekatan dengan Jerusalem.

Abdul Hamid enggan untuk bertemu dengan mereka lalu menghantar jawapannya melalui Tahsin Pansha, dan jawapannya ialah “ Beritahu yahudi yang tidak sopan itu bahawa hutang-hutang kerajaan Uthmaniyyah adalah sesuatu yang tidak membawa malu, Perancis mempunyai hutang tetapi itu tidak memberi apa- apa kesan kepada mereka. Jerusalem menjadi sebahagian dari tanah Islam apabila Umar Al-Khattab mengambil alih bandar ini dan aku tidak mahu menanggung malu dengan menjual tanah suci ini kepada kaum yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyatku. Diharapkan kaum yahudi menyimpan wang mereka, kaum Uthmaniyyah tidak akan bersembunyi di dalam istana yang dibina dengan wang musuh islam.” Beliau juga memberitahu mereka untuk meninggalkan negeri tersebut dan jangan sesekali datang kembali. Dengan yahudi dan zionis telah menyertai permainan ini maka ia telah lengkap, dan kehancuran kerajaan Uthmaniyyah akan bermula. Wang kaum yahudi merupakan asset penting untuk membiayai kemusnahan kerajaan Uthmaniyyah untuk membina negeri zionis di palestin, negeri yang yahudi mahukan dan sanggup menanggung segala risiko.

Kaum yahudi tidak berputus asa terhadap Abdul Hamid, pada hujung tahun 1901, pengasas pergerakan zionis, Theodor Hertzl, melawat Istanbul dan cuba untuk bertemu dengan Abdul Hamid. Abdul Hamid enggan untuk bertemu dengannya dan memberitahu Ketua ahli majlis menteri-menteri “ Nasihat Dr. Hertzl supaya tidak membuat sebarang langkah ke hadapan dalam projeknya. Aku tidak boleh memberinya sengenggam tanah yang tidak bukan kepunyaan aku, ia adalah milik semua negara Islam. Negara Islam yang menentang ke arah jihad demi untuk kepentingan tanah ini dan telah membasahinya dengan darah mereka. Kaum yahudi boleh simpan wang mereka yang berjuta-juta. Jika suatu hari nanti Kerajaan Khalifah Islam musnah maka mereka boleh mengambil Palestin secara percuma! Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk diriku dengan sebilah pedang dari melihat tanah Palestin di potong dan di asingkan dari negera Islam. Ini adalah sesuatu yang tidak mungkin terjadi, aku tidak akan mula memotong badan sementara masih hidup.” Selepas ini, kaum yahudi berpaling kepada British untuk menjadikan impian mereka realiti.

Pihak British dan Perancis telah bersedia untuk memusnahkan kerajaan Uthmaniyyah, namun perkataan “Jihad” masih mempunyai kuasa yang mampu membuat seluruh Eropah ketakutan. Eropah masih takut akan orang sakit eropah. Pihak British telah mengambil keputusan untuk menggunakan polisi asingnya yg utama iaitu bahagi dan takluk. Mereka menyokong kumpulan-kumpulan baru seperti golongan muda Turki dangolongan muda Arab. Apabila golongan muda Turki menjadi kuat di dalam kerajaan Uthmaniyyah, Britain tidak perlu melakukan apa-apa lagi, anak-anak muda turki lakukan yang selainnya, mereka mulakan sebuah aliran prejudis dan nasional di kalangan warganegara Turki kerajaan Uthmaniyyah. Dengan sebab itu, kaum Arab, kaum Armenia, dan kaum Kurds dan kaum-kaum lain mengembangkan bangsa nasional tersendiri. Rakyat kini berasa sebahagian dari kaum mereka bukan sebahagian dari negeri, dan ini merupakan permulaan kepada pengakhiran negeri islam. Kemudian dalam Perang Dunia 1, kaum Arab bekerjasama dengan Brtish dan Perancis dan memberontak terhadap kerajaan Uthmaniyyah. Mereka telah dikhianati oleh British dan Perancis dan kemudiannya dicerobohi.

Abdul Hamid tidak lupa pada pembangunan negerinya, beliau telah membina banyak institusi dan perkhidmatan kepada umum seperti Pasar Hamedi, Istana Alazm di Damascus. Beliau juga membina banyak masjid-masjid, tempat mandi awam, pasar dan hospital di cairo, Damascus, San’a, Baghdad dan di bandar-bandar Islam yang lain. Beliau juga bekerja untuk pembangunan sistem pendidikan. Kerajan Uthmaniyyah cuba untuk meniru sistem pendidikan Eropah tetapi gagal kecuali di dalam dua aspek iaitu perubatan dan ketenteraan. Angkatan Laut Uthmaniyyah adalah sangat teratur dan merupakan yang ketiga paling kuat selepas Inggeris dan Perancis. Banyak industri muncul seperti membuat senjata, tenunan dan gula. Sistem jalanraya juga di tingkatkan dan pelabuhan diperluaskan. Banyak petikan akhbar telah di siarkan dan sebelum perang dunia pertama Egypt, Iraq dan Syria telah mempunyai 1300 suratkhabar dan majalah.

Dalam masa yang singkat ia dilihat seperti ‘Orang Sakit Eropah’ akhirnya akan bangkit, tetapi negara sekutu barat berazam ingin memusnahkan kesatuan islam dengan apa cara sekalipun. Kaum bukan islam yang minoriti di kerajaan Uthmaniyyah telah digunakan oleh pihak barat untuk mencipta masalah dan ketidakstabilan, terutamanya penduduk Kristian di negera itu. Pihak barat selalu mencampuri urusan dalam polisi domestik Uthmaniyyah dengan memberi alasan untuk ‘membela kaum Kristian yang minoriti’ itu. Pihak barat juga telah melancarkan kempen Khutbah Kristian dalam dunia Islam dengan membina sekolah kristian dan gereja. Sasarannya adalah untuk merampas kaum muslim dari Islam dan menyebarkan tabiat sosial dan idea bukan Islam. Banyak artikel berita diterbitkan untuk tujuan yang sama, untuk meracuni minda kaum Muslim dan menyebarkan idea yang merosakkan dan menimbulkan kekeliruan antara mereka. Pihak barat juga mahu menjadikan kerajaan Uthmaniyyah sibuk dan dengan itu ia menggunakan kaum yang sedikit itu. Pihak barat mendorong kaum Armenia dan menampung perbelanjaan terhadap kerajaan Uthmaniyyah. England membantu Druz dan Perancis membantu kaum Maronite di Lebanon dan kedua-duanya bertembung dalam peperangan yang besar yang telah diselesaikan dengan masuk campur tentera Uthmaniyyah. Lebih banyak masalah antara kaum Muslim dan Kristian timbul, dan pada satu ketika populasi kaum Muslim di Damascus hampir menghapuskan populasi kaum Kristian di bandar itu. Pihak tentera Uthmaniyyah masuk campur di saat-saat akhir dan menghalang dari belakunya pembunuhan beramai-ramai. Dalam era itu berlakunya peperangan yang banyak antara konspirasi pihak barat dan pertahanan Abdul Hamid dan keseluruhan iman orang-orang Islam.

Ia adalah penting untuk menyatakan hutang kerajaan Uthmaniyyah, apabila Abdul Hamid berkuasa, adalah sebanyak 2,528 juta lira emas Uthmaniyyah. Apabila beliau telah disingkirkan dari berkuasa hanya ada 106 juta lira. Ini bermakna beliau memotong separuh dari hutang kepada 1/20 daripada jumlah asal. Kaum muda Turki yang datang selepas Abdul Hamid, telah meningkatkan ia balik 1300%. Pencapaian yang tidak terhingga oleh Abdul Hamid akan memberi pandangan bahawa beliau tidak memperuntukkan perbelanjaan untuk pembangunan tetapi itu tidak benar. Abdul Hamid terbitkan talian faks antara Yemen, Hijaz, Syria, Iraq dan Turki. Kemudian beliau, menyambungkannya kepada talian faks Iran dan India. Beliau berjaya mendapat pulangan kos projek tersebut dalam masa 2 tahun kerana kegunaan yang kerap oleh kaum Hujjaj (orang-orang yang datang ke Mekkah untuk mengerjakan haji).

Abdul Hamid sedar bahawa satu-satunya harapan kaum Muslim ialah menubuhkan satu kesatuan Islam yang kuat. Abdul Hamid melihat bahawa pihak barat akan cuba untuk memisahkan negeri-negeri Islam dan berunding dengannya secara berasingan. Terdapat hanya satu cara untuk mengelakkan perkara tersebut berlaku adalah melalui Kesatuan Islam. Abdul Hamid membuat keputusan untuk menjadi wakil khilafah Uthmaniyyah sebagai pemimpin kepada dunia Islam. Abdul Hamid berjaya mempengaruhi kaum Muslim di India dan Pakistan dan beliau menyebabkan banyak masalah berlaku kepada pihak British di kawasan tersebut. Hasil yang sama juga berlaku dengan kaum Muslim di Russia dan Republik Selatan USSR. Abdul Hamid juga menggunakan kaum Muslim ini untuk memberi tekanan kepada pihak Russia. Pada masa ini, Abdul Hamid menyebut di dalam diarinya bahawa beliau merasakan bahawa dinding seperti mahu jatuh keatasnya dan beliau merasakan keseorangan dan tidak mampu melawan musuh-musuh negara Islam sendirian. Beliau kemudiannya membentuk sekutu bersama Jerman, tetapi itu juga nampaknya tidak sesuai, kerana pihak Jerman juga mahukan sebahagian dari kerajaan Uthmaniyyah. Sultan Abdul Hamid merasakan pada waktu itu bahawa perang besar semakin hampir. Dan ini dilihat sangat nyata bahawa apa yang tinggal oleh kerajaan Uthmaniyyah adalah apa yang dipertahankan.

Abdul Hamid memerlukan sesuatu yang besar, sesuatu yang kuat, sesuatu yang mampu membangunkan perasaan kesatuan Islam di dalam hati kaum Muslim di seluruh dunia Islam. Abdul Hamid mencari dan mencari akhirnya membuat keputusan untuk membentuk laluan kereta api Hijaz(1900). Laluan kereta api tersebut adalah dari Damascus ke Madinah, dan dari Aqabah ke Ma’an, laluan tersebut melambangkan kesatuan Islam. Semua kaum Muslim yang menggunakannya untuk mengerjakan haji merasakan khalifah Uthmaniyyah mencuba untuk merapatkan mereka, dengan sistem laluan kereta api yang baru dan salah satu sistem faksimili yang canggih. Kaum Muslim mulai rasa dihargai dan berterima kasih kepada kerajaan Uthmaniyyah. Laluan keretapi telah dibayar perbelanjaannya di dalam beberapa tahun dan ia berfungsi sebagai alat utama untuk menyambungkan beberapa bahagian negeri Islam, ia juga adalah untuk digunakan sebagai jalan pintas untuk mengangkut dan meletakkan unit ketenteraan. Abdul Hamid juga melancarkan kempen untuk menyebarkan idea menyatukan islam dan sokongan Islam di selatan Russia, India, Pakistan dan Afrika. Beliau mula menjemput ramai kaum muslim yang mempunyai sarjana dari Indonesia,Afrika dan India ke kerajaan Uthmaniyyah dan beliau menerbitkan satu program untuk membina masjid dan institusi Islam di seluruh dunia Islam.

Pihak barat bertindak cepat dan mempengaruhi Teluk Tunisia untuk memberontak terhadap kerajaan Uthmaniyyah pada tahun 1877 dan ia bersetuju. Pada tahun 1881 Perancis menduduki Tunisia, pada 1882 Britain menduduki Egypt. Kemudian Netherland mencerobohi Indonesia, Russia mencerobohi Pusat Asia, Britain berkembang luas di India dan Sudan dan nampaknya pihak barat hampir memusnahkan dunia Islam.

Akhirnya pada hari Selasa 27 April 1909, 240 ahli senat Uthmaniyyah bersetuju di bawah tekanan golongan muda Turki Kebangsaan untuk menyingkirkan Abdul Hamid dari berkuasa. Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali menulis fatwa penyingkiran. Para senator Uthmaniyyah menyetujuinya. Disini adalah penterjemahan fatwa berikut :

“Jika Imam kepada kaum Muslim mengambil kepentingan isu-isu agama dari buku buku perundangan dan mengumpul buku-buku tersebut, menghabiskan duit negeri dan membuat perjanjian yang bercanggah dengan undang-undang Islam, dibunuh, ditangkap, membuang orang dari negeri tanpa sebab, dan kemudiannya berjanji untuk tidak membuatnya lagi namun tetap melakukannya untuk menganggu keadaan kaum Muslim di seluruh dunia Islam kemudian pemimpin ini haruslah di singkirkan dari tugasnya. Jika penyingkirannya akan membawa keadaan yang lebih baik dari membiarkannya, maka beliau tidak ada pilihan melainkan meletak jawatan dari tugasnya.”

Sheikhul Islam Mohamad Dia’ Aldin Afandi

Fatwa ini sangat ganjil dan sesiapa akan dapat lihat bahawa keadaan yang ditetapkan di dalamnya tidak menepati jasa-jasa Abdul Hamid dan tindakkannya. Kemudiannya ketua kepada majlis menteri-menteri, Tawfiq Pasha telah dipanggil untuk memberitahu Abdul Hamid mengenai keputusannya. Beliau enggan melakukannya. Maka mereka mengahantar 4 orang : Arief Hikmat, Aram Afandi, (Armenia), As’ad Tobatani, dan Emanuel Qrasow (Yahudi). Semasa mereka memasuki pejabatnya, mereka dapati beliau berdiri dengan tenang, Arief Hikmat membaca fatwa kepadanya, kemudian As’ad Tobatani menghampirinya dan berkata “ Negara telah menyingkiran kamu dari tugasmu.”, Abdul Hamid marah dan berkata “ Negara telah menyingkirkan aku dari tugasku itu tidak mengapa. Tetapi mengapa kamu bawa Yahudi di pejabat khalifah ?”, dan menunjuk kepada Qrasow. Nyata sekali itulah titik untuk pembalasan, Abdul Hamid menolak untuk menjual Palestin kepada Yahudi, dan kini mereka menunjukkan bahawa mereka sebahagian dari penyingkirannya. Cabaran untuk menghadapi Abdul Hamid dan menghadapai negara-negara Islam.


Semasa Pengisytiharan Perlembagaan 1908

Selepas penyingkiran Abdul Hamid dari tugasnya ramai penulis mula menyerang beliau dan orang-orangnya, salah satu darinya adalah John Haslib, bukunya “Sultan Merah” menjadi popular dan telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa seperti Arab dan Turki. Sebuah buku bertajuk “iki me vrin perde arkasi – yazan : nafiz tansu “ oleh Arafat Yayinevi adalah sebahagian dari propagandan kebencian yang menarik kerajaan Uthmaniyyah makin dalam yang hanya diselamatkan oleh kaum muda Turki yang meyingkirkan Abdul Hamid. Satu lagi yang terkenal adalah daripada seorang penulis Kristian Arab bernama Georangy Zaydan dalam bukunya “Cerita Sejarah Islam – Revolusi Uthmaniyyah”. Buku – buku ini adalah penipuan yang ditulis oleh orang – orang yang membenci Islam dan kaum Muslim. Ia mewakilkan Sultan Abdul Hamid sebagai seorang yang khayal dalam kemewahan dunia seperti wanita dan arak, dan seorang yang ganas dan tidak berperikemanusiaan terhadap musuh – musuh politiknya dan rakyatnya. Penipuan ini tidak tahan kerana kebenarannya sentiasa menghalangnya.

Akhirnya selepas Abdul Hamid datanglah beberapa kumpulan pemimpin yang lemah. Mereka tidak dapat mengekalkan negeri tersebut dan hilang kuasa dengan senangnya. Seperti yang telah dijangkakan oleh Sultan Abdul Hamid, perang dunia pertama berlaku dan kerajaan Uthmaniyyah telah diasingkan. Pihak Arab memberontak di Hijaz dengan pertolongan dari pihak British dan Perancis, yang kemudiannya menkhianati mereka dan meletakkan mereka di bawah pekerjaan, dan memberi Palestin kepada yahudi. Jika mereka mendengan nasihat kepada Abdul Hamid perkara tersebut tidak akan berlaku.

Kaum Muda Turki Kebangsaan mendapat kuasa dan Mustafa Kamal Atartuk membatalkan Khalifah Islam pada tahun 1924. Itu merupakan pengakhiran pemimpin yang menyatukan Umat Islam selama 1300 tahun. Pihak barat telah menang keseluruhannya.

Kini kaum Muslim mula bangkit dari abu peperangan Arab-Israel pada 1967, dari abu perang Bosnia, perang Chechnya, dan perang Kashmir. Kaum Muslim mula sedar yang mereka tidak akan berdiri selagi tidak bersatu dan bercantum dalam naungan Islam. Kaum Muslim mula kembali kepada Islam dan pihak barat berwaspada kembali, setelah beberapa tahun Turkey Adzan masjid Istanbul kembali melaungkan “Allahu Akhbar” dalam bahasa Arab. Satu tanda kebangkitan yang hebat.

Kami memohon dengan kaum Muslim untuk membaca Al-fatihah kepada roh Sultan Abdul Hamid dan kaum Muslim yang menyerahkan hidup mereka kepada kesejahteraan Islam dan seluruh negara Islam. Kami berharap kami telah memberikan sesuatu yang boleh membuatkan anda lihat dengan lebih jelas mengenai kekuatan kepercayaan impian Islam anda dan menyingkirkan segala salah tafsiran atau kekeliruan yang ada. Bersatulah kepada naungan Islam, semoga Allah merahmati negara-negara Islam dan mencucuri roh Sultan Abdul Hamid dan semua umat Muslim sekalian.

Matahari telah terbenam, tetapi akan kembali, dengan kuasa Allah, terbit semula .
Information and Links

Join the fray by commenting, tracking what others have to say, or linking to it from your blog.

Information
September 8th, 2006
4 Responses

Feeds and Links
Comment Feed
From This Author
Del.icio.us
Digg
Technorati

Categories
Qudwah


Related Posts
Video Kartun: Muhammad Al-Fatih

Al-Mursyid Mustafa Masyhur

Abdul Rahman al-Ghafiqi (generasi Tabi’in)

Bediuzzaman Syed Nursi

Kejatuhan Granada, Sepanyol (Moga luka itu sembuh)

Tools
Print This Post
EMail This Post

luka pedih umat yang kebas-detik kejatuhan

Detik Kejatuhan Khilafah ( Luka Pedih Umat yg Kebas )

* August 20, 2006


Detik Hitam Kejatuhan Khilafah ottoman logo
Luka pedih umat yang kebas. Umat menderita kerana hilangnya tonggak penyatu kerajaan, wakil kesatuan kekuatan. Malang itu bertimpa-timpa dan luka itu semakin parah. Bukan sahaja tidak diubati malah makin melebar. Bertambah pedih hakikat apabila luka pedih itu terasa kebas oleh ummatal Quran, umat Islam yang tidak terasa apa-apa apabila mercu lambang Islam itu ranap dimamah musuh-musuh Islam, tidak kira Yahudi mahupun munafik. Luka itu terasa lagi kebasnya apabila tubuh itu diratah tapi tuannya masih lagi bergembira! Luka itu dibadan yang disuntik pelali hedonisme dan kejahilan, racun syirik dan taklid, sedangkan penawar ada di rak-rak rumah. Ayuh bangkitlah umatku! Masukkan perhiasan ayat-ayat itu dalam jiwamu!

3 Mac 1924 - Khilafah dihancurkan 3 Mac 2000 -

76 tahun umat Islam menderita kerana tiada Khilafah Pada 3 Mac (Maret) 1924 Khilafah (sistem pemerintahan (Islam) secara rasmi telah dihapuskan oleh Mustafa Kamal Ataturk di Turki. Mustafa Kamal, agen Britain, telah bertindak menghapuskan Khilafah sesuai dengan arahan (instruksi) yang telah diberikan oleh negara-negara Barat kepadanya. Khilafah inilah yang telah menyatukan umat Islam seluruh dunia dari berbagai bangsa dan berlainan kedudukan geografi dalam sebuah negara, seorang pemimpin, sebuah bendera dan satu undang-undang.

Malangnya negara-negara Barat telah menanamkan ideologi Barat seperti demokrasi, liberalisme, komunisme dan sosialisme sehingga mengakibatkan umat Islam meninggalkan Islam. Mereka juga menanam semangat nasionalisme yang mengakibatkan umat Islam berpecah kepada lebih dari 50 buah negara yang kita saksikan sehingga hari ini. Tidak ada kepimpinan alternatif pada hari ini walaupun beberapa buah negara mendakwa bahwa mereka adalah negara Islam seperti Sudan, Iran, Arab Saudi dan Afghanistan. Negara-negara tersebut mencampurkan Islam dengan sistems-sistem lain tetapi malangnya mengaku mereka melaksanakan Islam dengan sempurna. Janganlah umat Islam patah semangat. Ingatlah Allah SWT akan membantu mereka yang mengikut perintahNya sebagaimana yang telah Allah SWT janjikan dalam Quran. Rasulullah SAW juga telah berjanji bahwa Khilafah akan muncul semula menyelamatkan umat Islam dari masalah yang mereka hadapi hari ini.

Khilafah

Khilafah adalah kepimpinan umum bagi seluruh kaum muslimin di dunia untuk menegakkan hukum-hukum syari’at Islam dan mengembang da’wah ke segenap penjuru dunia. Kata lain dari Khilafah adalah Imamah. Imamah dan Khilafah mempunyai arti yang sama. Banyak hadits sahih yang menunjukkan bahwa dua kata itu memiliki konotasi yang sama. Bahkan tidak ada satu nas pun, baik dalam Al-Quran maupun Al-Hadits yang menyebutkan kedua istilah itu dengan makna yang saling bertentangan antara satu dengan yang lainnya. Kaum muslimin tidak harus terikat dengan salah satu dari keduanya, apakah istilah khilafah atau pun imamah. Sebab yang menjadi pegangan dalam hal ini adalah makna yang ditunjukkan oleh kedua istilah itu.

Menegakkan khilafah hukumnya fardu (wajib) bagi seluruh kaum muslimin. Sebagaimana telah dimaklumi bahwa melaksanakan suatu kewajipan yang telah dibebankan oleh Allah SWT kepada kaum muslimin adalah suatu keharusan yang menuntut pelaksanaan tanpa tawar menawar lagi dan tidak pula ada kompromi. Demikianlah adanya dengan kewajipan menegakkan khilafah. Melalaikannya berarti merupakan salah satu perbuatan maksiat terbesar dan Allah akan mengazab para pelakunya dengan siksaan yang sangat pedih. Dalil-dalil mengenai kewajipan menegakkan khilafah bagi seluruh kaum muslimin termaktub dalam Quran, Sunnah dan Ijma’ As-Sahabat.

Dalam Quran, Allah SWT telah memerintahkan Rasulullah SAW agar menegakkan hukum di antara kaum muslimin dengan hukum yang telah diturunkanNya. Dan perintah itu dalam bentuk yang tegas (pasti). Allah SWT berfirman,

“ Maka putuskanlah perkara di antara manusia dengan apa yang telah diturunkan Allah dan janganlah engkau menuruti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu” (al-Maidah, 48)

“ (Dan) Hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan Allah, dan janganlah engkau mengikuti hawa nafsu mereka. Dan waspadalah engkau terhadap fitnah mereka yang hendak memalingkan dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu.” (Al-Maidah, 49)

Firman Allah SWT yang ditujukan kepada RasulNya juga merupakan seruan untuk ummatnya, selama tidak ada dalil yang menunjukkan bahwa firman itu dikhususkan untuk beliau. Sementara pada ayat ini tidak ditemukan dalil yang mengkhususkannya kepada Nabi, sehingga menjadi seruan yang juga ditujukan kepada kaum muslimin untuk mewujudkan pemerintahan. Tidak ada arti lain dalam mengangkat khilafah kecuali mewujudkan pemerintahan.

Sambungan

Dari buku yang dikarang oleh Syeikh Muhammad Ismail, seorang ulamak Timur Tengah

(1) Kewajipan mendirikan sistem pemerintahan Islam.

(2) Adalah berdosa jika tidak berusaha menegakkan Negara Islam.

(3) Khalifah (Imam) adalah pelindung bagi umat Islam

Allah SWT juga memerintahkan agar kaum muslimin mentaati ‘Ulil Amri’ iaitu penguasa. Perintah ini juga termasuk di antara yang menunjukkan kewajiban adanya penguasa atas kaum muslimin. Allah SWT berfirman,

“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah RasulNya, dan ulil amri dari kamu sekalian.” (An-Nisa, 59)

Tentu saja Allah SWT tidak memerintahkan kaum muslimin untuk mentaati seseorang yang tidak berwujud. Sehingga menjadi jelas bahwa mewujudkan ulil amri adalah suatu yang wajib. Tatkala Allah memberi perintah untuk mentaati ulil amri, berarti pula perintah untuk mewujudkannya. Adanya ulil amri menyebabkan terlaksananya kewajiban menegakkan hukum syara’, sedangkan mengabaikan terwujudnya ulil amri menyebabkan tersia-sianya hukum syara’. Jadi mewujudkan ulil amri itu adalah wajib, karena kalau tidak diwujudkan akan menyebabkan terlanggarnya perkara yang haram yaitu menyia-nyiakan hukum syara’. Sedangkan dalil dari As-Sunnah adalah hadits yang diriwayatkan oleh Nafi’ yang berkata: Umar radiyallahu ‘anhu telah berkata kepadaku: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda,

“ Siapa saja yang melepas tangannya dari ketaatan kepada Allah, nescaya ia akan berjumpa Allah di hari kiamat tanpa memiliki hujjah. Dan siapa saja yang mati sedangkan di pundaknya (lehernya) tidak ada bai’at (oath of allegiance, ketaatan kepada Khalifah), maka matinya adalah seperti mati jahiliyah.”

Nabi SAW mewajibkan adanya bai’at pada pundak setiap muslim dan mensifati orang yang mati dalam keadaan tidak berbai’at seperti matinya orang-orang jahiliyah. Padahal bai’at hanya dapat diberikan kepada Khalifah bukan kepada yang lain. Rasulullah SAW telah mewajibkan atas setiap muslim agar di pundaknya selalu ada bai’at kepada seorang Khalifah, namun tidak mewajibkan setiap muslim untuk melakukan proses bai’at kepada Khalifah secara langsung. Yang wajib adalah adanya bai’at pada pundak setiap muslim, yaitu adanya seorang Khalifah yang mempunyai hak bai’at dari setiap muslim.

Jadi keberadaan (kewujudan) Khalifahlah yang akan memenuhi tuntutan hukum adanya bai’at di atas pundak setiap muslim. Oleh kerana itu, hadits di atas adalah dalil kewajipan mengangkat seorang Khalifah dan bukan merupakan dalil kewajipan mengangkat berbai’at. Sebab, dalam hadits tersebut yang dicela oleh Rasulullah SAW adalah keadaan tidak adanya bai’at pada pundak setiap muslim hingga ia mati, bukan kerana tidak melaksanakan bai’at.

Imam Muslim telah meriwayatkan dari Al-A’raj dari Abi Hurairah dari Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya seorang Imam (Khalifah) adalah laksana perisai, di mana orang-orang akan berperang di belakangnya dan menjadikannya sebagai pelindung (bagi dirinya).”

Imam Muslim juga meriwayatkan dari Abi Hazim yang berkata, “Aku telah mengikuti majelis Abi Hurairah selama 5 tahun. Pernah aku mendengarnya menyampaikan hadis dari Rasulullah SAW yang bersabda, “Dahulu, Bani Israil selalu dipimpin dan dipelihara urusannya oleh para nabi. Setiap kali seorang Nabi meninggal, digantikan oleh Nabi yang lain. Sesungguhnya tidak akan ada Nabi sesudahku. (Tetapi) nanti akan ada banyak Khalifah". Para sahabat bertanya, ‘Apakah yang engkau perintahkan kepada kami?’ Beliau menjawab, “Penuhilah bai’at yang pertama, dan yang pertama itu saja. Berikanlah kepada mereka haknyak kerana Allah nanti akan menuntut pertanggungjawaban mereka tentang rakyat yang dibebankan urusannya kepada mereka”.

Dari Ibnu Abbas dari Rasulullah SAW bersabda, “Siapa saja yang membenci sesuatu dari amirnya hendaknya ia tetap bersabar. Sebab, siapa saja yang keluar (memberontak) dari penguasa sejengkal saja kemudian mati dalam keadaan demikian, maka matinya adalah seperti mati jahiliyah.”

Hadis-hadis ini di antaranya merupakan pemberitahuan (ikhbar) dari Rasulullah SAW bahawa akan ada penguasa-penguasa yang memerintah kaum muslimin, dan bahwa seorang Khalifah adalah laksana perisai.

Pernyataan Rasulullah SAW bahwa seorang imam itu laksana perisai menunjukkan pemberitahuan tentang adanya makna functional dari keberadaan (kewujudan) seorang Imam (Khalifah) dan ini merupakan suatu tuntutan. Sebab, setiap pemberitahuan yang berasal dari Allah dan RasulNya, apabila mengandungi celaan (adz dzamm) maka yang dimaksud adalah tuntutan untuk meninggalkan atau merupakan larangan; dan apabila mengandung pujian (al mad-hu) maka yang dimaksud adalah tuntutan untuk melakukan perbuatan. Dan kalau pelaksanaan perbuatan yang dituntut itu menyebabkan tegaknya hukum syara’ atau jika ditinggalkan mengakibatkan terbengkalainya hukum syara’, maka tuntutan untuk melaksanakan perbuatan itu berarti sifat tegas.
Information and Links

Join the fray by commenting, tracking what others have to say, or linking to it from your blog.

Information
August 20th, 2006
2 Responses

Feeds and Links
Comment Feed
From This Author
Del.icio.us
Digg
Technorati

Categories
Islam dan Isu Semasa
Sirah
Materi Tarbiyah
Fikrah dan Dakwah


Related Posts
Kejatuhan Granada, Sepanyol (Moga luka itu sembuh)

Tanah kamu dan aku

Pemuda Islam….

Artikel Sempena Sambutan Kemerdekaan

Taujihah: Saat Indah Menyambut Kemerdekaan!

Tools
Print This Post
EMail This Post

zaman gemilang umar abdul aziz

Rindukan Zaman Itu…Khalifah Umar Abdul Aziz

* August 14, 2006


Umar Abdul Aziz (khalifah rasyidin kelima)

Oleh: Ibad Ahmady
Baru satu abad telah berlalu, namun keadaan umat Islam jauh sekali berbeza berbanding dengan zaman Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya dahulu. Bibit-bibit jahiliyah yang dihapuskan Rasulullah s.a.w. telah mula berputik kembali. Sifat suka mementingkan kabilah, semangat berpuak dan mengutama saudara sendiri menjadi ciri-ciri baru kerajaan Islam pada masa itu. Kerajaan tidak lagi dinilai dengan neraca al-Quran dan as-Sunnah, tetapi diukur atas keperluan semasa dan kepentingan negara. Pemimpin-pemimpin Islam sudah pandai bermewah-mewah, melakukan penindasan dan bermegah diri. Sehinggakan Baitul Mal, jadikan sebagai harta peribadi mereka. Masyarakat Islam pula semakin kaya dan leka, mereka semakin meninggalkan penghayatan ilmu dan nilai-nilai Islam. Kekuatan hawa nafsu dan bisikan syaitan telah mencampak mereka ke lembah kealpaan.

Kasih sayang tuhan mengatasi segala-galanya. Dia tidak ingin melihat umat Islam tergelincir ke dalam kegelapan. Dalam cahaya suram yang kelam, terpancarlah sinar yang membawa seribu harapan. Khalifah Umar Abdul Aziz menyelamatkan Islam dan umatnya dengan mengembalikan Islam seolah-olah ke zaman permulaannya.

Umar Abdul Aziz adalah seorang bangsawan yang berbudi halus dan wara’. Walaupun dikelilingi dengan kekayaan dan kemewahan, beliau tidak hanyut dan leka. Beliau menjadi kegilaan anak gadis kerana ketampanannya, dan sering menjadi ikutan pemuda pada zaman itu. Sejak kecil lagi beliau didik dengan ilmu agama. Minat dan kecenderuangan beliau kepada ilmu, membawa beliau ke kota Madinah. Di sanalah beliau mempelajari dan mendalami ilmu agama dari tokoh-tokoh Islam zaman itu. Semasa pemerintahan al-Walid ibn Abdul Aziz, beliau telah menjadi gabenor Madinah selama 7 tahun. Di sini beliau telah menunjukkan ciri-ciri seorang pemimpin Islam sejati. Sehingga Anas ibn Malik berkata: “Aku tidak pernah menjumpai Imam selepas Rasulullah s.a.w. yang menyerupai sembahyangnya seperti Rasulullah s.a.w. kecuali pemuda ini, Umar Abdul Aziz iaitu gabenor Madinah”

Sebaik saja dilantik sebagai khalifah, Umar Abdul Aziz terus membersihkan kerajaan dengan memecat gebenor dan pegawai yang kejam dan tidak adil. Hamba sahaya milik keluarga di raja juga telah dimerdekakan, semua barang kemas dan hadiah yang diterima beliau dan isterinya semasa pertabalan telah diserahkan semuanya kepada Baitul Mal. Istana pula telah dihias secara sederhana sahaja. Umar Abdul Aziz menganggap dirinya sebagai pengganti kepada datuknya iaitu khalifah Umar al-Khattab. Kerana itulah beliau digelar sebagai Umar II. Hidup beliau telah berubah sama sekali, kemewahan dan kemegahan telah ditanggalkan dan digantikan dengan kehidupan yang penuh zuhud dan kesederhanaan.

Pernah suatu ketika, Umar Abdul Aziz memerhatikan anak-anak perempuannya menutup mulut dengan tangan ketika berbual dengannya. Selepas menyiasat, beliau dapati hanya bawang dan kacang sahaja yang terdapat dirumahnya. Anak-anaknya berbuat demikian kerana takut menganggu beliau dengan bau bawang. Dengan berlinangan air mata beliau berkata: “Wahai anakkku adakah kamu inginkan makanan yang enak sedangkan ayahmu dihumban ke dalam neraka?”

Beliau adalah khalifah kepada sebuah empayar terbesar zaman itu, namun tidak mempunyai duit yang mencukupi untuk menunaikan haji. Sehinggalah sampai satu masa, beliau diberitahu khadamnya, duit untuk menunaikan haji telah mencukupi hasil dari pendapatannya sebagai khalifah. Akan tetapi Umar menjawab: “Kami telah mengambil manfaat harta ini sekelian lama. Sekarang orang Islam berhak menikmati hasilnya.” Kemudian beliau memasukkan semua hasil pendapatan itu ke dalam Baitul Mal. Pernah juga Umar Abdul Aziz datang untuk lewat menghadiri solat Jumaat kerana terpaksa menunggu bajunya yang sehelai itu kering.

Beliau adalah seorang yang zuhud dan sangat berhati-hati. Jika ada mana-mana pegawai dan ahli keluarga yang ingin menemuinya atas urusan peribadi, serta merta beliau memadamkan lilin yang dibekalkan kerajaan dan menggunakan lilinnya sendiri. Beliau tidak pernah mengguna air panas daripada dapur awam atau menghidu wangi-wangian milik Baitul Mal.

Dalam pentadbiran pula, Umar Abdul Aziz telah mengubah kerajaannya sehingga kebajikan rakyat menjadi matlamat utama. Sebelum Umar, perhatian negara hanya terhad kepada memungut hasil cukai dan pembangunan material tanpa memberi penumpuan kepada pembangunan rohani dan keagamaan. Sebaliknya, semasa pemerintahan beliau, sangat sukar untuk berjumpa dengan pengemis atau fakir miskin yang berhak menerima zakat. Pernah Yahya Ibn Sa’id meriwayatkan, Umar melantik beliau memungut zakat di Afrika, setelah selesai memungut zakat beliau mencari orang-orang yang berhajat kepada zakat, tatapi gagal bertemu seorang pun yang boleh diberi bantuan. Lalu beliau membeli beberapa orang hamba sahaya dan memerdekakan mereka bagi pihak kaum muslimin.

Umar Abdul Aziz selalu mengutamakan prinsip, tuntutan moral dan kehendak agama daripada keuntungan politik yang berbentuk duniawi. Dengan keunggulan peribadi dan kehebatan kerajaan yang dipimpinnya, semakin ramai orang bukan Islam memeluk Islam.

Selain daripada kemakmuran hidup, Umar Abdul Aziz telah membawa perubahan yang lebih besar lagi dalam kerajaannya iaitu mangubah kecenderungan dan sikap rakyat jelata. Jika semasa zaman Khalifah al-Walid, perbincangan rakyat lebih tertumpu kepada bangunan dan seni bina kerana itulah kecenderungan al-Walid, Khalifah Sulaiman pula minat kepada perempuan dan majlis makan yang besar, dan itulah menjadi keasyikan dan perbualan rakyatnya. Tetapi dalam masa pemerintahan Umar Abdul Aziz, tajuk-tajuk yang berkaitan dengan sembahyang, doa dan ibadah menjadi topik perbualan utama. Masing-masing bermuhasabah untuk meningkatkan nilai ibadah mereka.

Pembaharuan yang beliau lakukan dalam masyarakat Islam adalah hasil pancaran cahaya rohani dalam dirinya. Keimanan yang teguh, cinta dan takut kepada Allah s.w.t. dan keyakinan terhadap hari pembalasan menjadikan beliau seorang pemimpin agung dalam sejarah Islam. Sehingga ada orang mengatakan beliau adalah khalifah Islam yang kelima daripada Khulafa ar-Rasyidin selepas Sayidina Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali. Andai kata beliau ditakdirkan memerintah lebih lama, sudah pasti dunia Islam akan menyaksikan perubahan yang menyeluruh dalam semua aspek kehidupan. Tetapi kehendak tuhan mengatasi keinginan dan impian manusia. Beliau telah dipanggil mengadap Ilahi setelah dua tahun lima bulan memayungi umat Islam dengan al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.
Information and Links

Join the fray by commenting, tracking what others have to say, or linking to it from your blog.

Information
August 14th, 2006
One Response

Feeds and Links
Comment Feed
From This Author
Del.icio.us
Digg
Technorati

Categories
Qudwah


Related Posts
Kesederhanaan

Al-Khansa binti ‘Amru

Abdul Rahman al-Ghafiqi (generasi Tabi’in)

Wawancara TV al Arabia dengan Aziz Duweik di Penjara Israel “Ofer”

Sultan Abdul Hamid II (Khilafah Uthmaniyyah Terakhir)

Tools
Print This Post
EMail This Post